Vežbanje u trudnoći

Vežbanje u trudnoći

Uskoro na lokaciji NSF Autokomanda počinju grupni treninzi za trudnice i porodilje. Program vodi Danijela Banović, visoki sportski trener rekreacije i sertifikovani instruktor prenatal pilatesa. Zajedno sa njom, otkrivamo najčešća pitanja i odgovore, zablude i zabrinutosti mladih majki.

 

– Moje višegodišnje iskustvo u radu sa trudnicama, kao i sopstveno iskustvo kao majke, pomoglo mi je da otkrijem kakve promene žene doživljavaju u toku trudnoće i kako da te promene tretiramo, prihvatimo i na koji način da se ponašamo u novonastaloj situaciji – kaže Danijela.

 

– Koje su to promene koje se dešavaju tokom trudnoće?

 

U trudnoći se skelet menja. Povećava se nagib karlice, skraćuju se fleksori kuka, povećava se lumbalna lordoza, stomak se širi, skraćuju se ekstenzori. Povećavaju se grudi i kifoza, kao odgovor na lordozu. Razdvajaju se lopatice i medijalni deo ramena. U ovim delovima tela, tenzija mora da se umanji, nikako poveća. Nikako ne treba da se kontrahuje mišić koji treba ustvari da se isteže.

Zbog položaja karlice menja se prostor dijafragme, smanjuje se kapacitet pluća i trudnice imaju potrebu za otvaranjem.

 

– Kada početi sa vezbanjem?

 

Preporuka je da se počne nakon 12. nedelje, kada prođe prvi, najosetljiviji period.

 

-Benefiti vežbanja u trudnoći:

 

-Povećanje mobilnosti i stabilnosti kičmenog stuba i ostalih zglobova. Smanjenje tenzije u lumbalnom delu, karlici. Uspostavljanje bolje ravnoteže. Smanjenje grčeva i otečenosti. Bolje varenje, otklanja zatvor, bolji san. Lakši porođaj i oporavak nakon poroda. Mogu se izbeći intervencije poput porođaja forcepsom, vakuumom. Umanjuju se šanse za dobijanje gestacijskog dijabetesa. Uravnoteženje krvnog pritiska.

 

-Apsolutna kontraindikacija za vežbanje u trudnoći:

 

– Bilo kakva srčana dijagnoza, vensko oboljenje, rizik od preranog porođaja, krvarenja materice, hipertenzija, sumnja da postoji problem u razvoju fetusa. raniji namerni prekidi trudnoće.

 

– Zabranjene radnje i polozaji u toku vežbanja u trudnoći?

 

– Inverzni položaji (kada je glava ispod nivoa kukova, srca…), ležanje na stomaku (može prva dva meseca), dugo zadržavanje položaja, izdržaji, aktivnosti visokog intenziteta, skakanje, trčanje, penjanje, nagle promene položaja, maksimalne amplitude položaja.

 

– Da li je poželjno raditi Kegelove vežbe?

 

– Ukoliko nema kontrakcija u trudnoći zbog kojih bi ova vežba bila kontraindikovana, Kegelove vežbe su preporučljive. Jačaju se i relaksiraju mišići karličnog dna, olakšavaju porođaj i oporavak nakon porođaja, smanjuju rizik od epiziotomije. Pospešuju cirkulaciju u rektalnom delu, što pozitivno utiče na prevenciju pojave hemoroida. Brzi oporavak nakon porođaja, brže zarastanje rane od epiziotomije, smanjuje se rizik od nevoljnog mokrenja, poboljsava tonus vaginalnih mišića.

 

– Do koje gestacijske nedelje se preporučuje fizička aktivnost?

 

Trudnica se može baviti doziranom, umerenom i pravilno prilagođenom fizičkom aktivnošću celu trudnoću. Ako se osoba oseća dobro i ima lekarsku podršku može da vežba tokom svih 9 meseci.