04.11.2017

Razmišljate o skijanju? Počnite sa pripremama!



Osećaj slobode na snežnim padinama, krajolici od kojih zastaje dah, adrenalin, svež vazduh, kuvano vino, uživanje sa prijateljima, rekreacija, bekstvo od svakodnevnih obaveza - razlozi su kojima zimski sportovi duguju svoju popularnost.

Ali, za razliku od većine rekreativnih sportova, skijanje i snoubording zahtevaju da pre nego što krenete u avanture na snegu, vaše telo pripremite za trud i napore koji ga očekuju, jer u suprotnom višestruko se povećavaju mogućnosti povreda koje zahtevaju dug oporavak, ali i to da ostatak zimovanja provedete posmatrajući zimske čarolije sa prozora svog apartmana.

Zato, ne dozvolite da vam „ski pas“ propadne i pripremite svoje telo za zimske sportove, jer elan i želja koju ste gajili još od prošle zime biće dovoljna da za prvih nekoliko dana uživanja na planinskim stazama, ali za dokazivanje u danima koje slede, neophodna je kondiciona priprema. Iako svi znamo da duži, kontinuirani period priprema osigurava najbolje rezultate, svakodnevne obaveze koje život nameće obično nas nateraju da pribegnemo instant rešenjima u poslednji čas.

Takođe, ako mislite kako su skijaške vežbe potrebne samo profesionalnim skijašima, grdno se varate. Izdržljivost ne garantuje samo dobru tehniku skijanja, već pomaže da se bolje podnesu česte visinske razlike u kratkim intervalima uspona i silaska.

Ne treba ni trošiti reči na to da je najbolja opcija da se vežba tokom cele godine, ali je poželjno posvetiti mesec dana ozbiljnim pripremama pre odlaska na zimovanje, ako niste bili aktivni odvojite nepunih mesec dana i pripremite svoje telo. U tom periodu, posvetite se vežbama koje aktiviraju iste mišiće kao i kretanje na skijama, odnosno vežbe za jačanje mišića nogu i zadnjice i stabilizaciji zglobova, koje će preduprediti upale mišića i moguće povrede. Mišići nogu, sedalni mišići, leđni i stomačni, imaju važnu ulogu u stabilnosti tokom skijanja, a butni mišići su angažovani kod stabilizacije kolena. Leđni i stomačni drže čitavo telo uspravnim, a kako bi se povećala stabilnost tela bilo bi dobro dodatno ojačati trbušne mišiće. Takođe je važno pojačati i aerobne kapacitete organizma, pa su vrlo dobra priprema za zimske sportove i trčanje, vožnja bicikla i trening u teretani. Uz vežbe za jačanje mišića, ne treba izostaviti i vežbe istezanja koje će pripremiti muskulaturu prestojeći fizički napor.

 

Najbolje je početi sa laganim vežbama, pa zatim preći na one zahtevnije, ali najbitnije je da se akcenat stavi grupe mišića koje se najviše koriste tokom skijanja. I iskusnim ljubiteljima zimskih sportova dešava se da tokom priprema forsiraju noge, a zapostavljaju ruke i vrat, zbog čega može doći do povreda. Nažalost, veoma česte su i povrede ramenog zgloba, a rehabilitacija u slučajevima takvih povreda može baš da potraje.


Ne zaboravite na vežbanje i kada stignete i na željeno planinsko odredište, pa se potrudite da pre svakog izlaska na stazu, nekoliko minuta posvetite zagrevanju i istezanju, kako se nakon uzbudljivog dana na skijama sutradan ne bi probudili sa upalom mišića. Prvih nekoliko spustova, dok se telo ne navikne na napor, trebalo bi da budu lagani, a kasnije možete da povećate brzinu kretanja.

Takođe, kako biste imali dovoljno energije za sve planirane avanture, imajte u vidu, da uz glavne obroke imate i užine u toku dana kako ne biste dodatno iscrpeli svoje telo i kako bi boravak na planini protekao što ugodnije.

 

 

Biljana MILJIĆ

BLOGOVI